Grunnleggende

Fra Tribalwars Wiki NO
Til navigasjon

Landsbyoversikt

Landsbyoversikten gir deg mye informasjon om landsbyen din. Du kan se størrelsen på bygningene dine, din nåværende ressursproduksjon, dine tropper og dine troppbevegelser.

Du kan bytte mellom den klassiske og den grafiske landsbyoversikten. Den klassiske oversikten er en stor fordel når du er på en langsom internettforbindelse. Hvis du har en premium-konto, får du mye, veldig nyttig tilleggsinformasjon som produksjonen i bygningene, mengden av kjøpmenn og tiden når lageret ditt blir fullt.

Nedenfor er en merket landsbyoversikt som viser hvordan de forskjellige bygningene ser ut.

Overview.png

Bygninger endrer utseendet avhengig av størrelsen deres. Her kan du se når bygningene bytter utseende:

Byggninger Nivå for andre grafikk Nivå for tredje grafikk
Hovedkvarter 5 15
Brakker 5 20
Stall 5 10
Verksted 5 10
Akademi x x
Smie 5 15
Samlingsplass x x
Statue x x
Marked 5 20
Hogstfelt 10 20
Leirgrav 10 20
Jerngruve 10 20
Gård 10 20
Varehus 10 20
Skjulested x x
Mur 5 15

Endre Landsbynavn

Change name.png

Du kan endre navn på landsbyen din ved å gå til hovedkvarteret. Nederst til venstre under bygningene ser du navnet, som du kan redigere og lagre med "endre".

Ressurser

For å bygge bygninger eller rekruttere enheter trenger du ressurser. Man mottar ressurser automatisk fra ressursproduksjonen (Hogstfelt, Leirgrav, Jerngruve). Ressursene vil man motta selv når man ikke er logget inn på kontoen.

Mengden ressurser du får, avhenger av størrelsen på ressursbygningene dine. Det er viktig at man bygger opp varehus for å sikre at du ikke mister ressursene som ikke passer. Øverst til høyre på skjermen kan du se hvor mange ressurser lageret ditt kan holde, og hvor mange du har.

Resources.png

Tallet til høyre viser hvor mange av hver ressurs som kan lagres. I dette eksemplet kan maksimalt 400000 av hver ressurs lagres. Tallene til venstre for dette beløpet viser ressursbeløpene som er lagret akkurat nå (53313 tre, 222435 leire og 21519 jern).

Konstruere byggninger

Hvis du vil bygge en bygning, må du klikke på landsbyens hovedkvarter og deretter klikke på "utvid til nivå X". Du trenger den angitte mengden av tre, leire og jern. Den nøyaktige mengden avhenger av hvilken type bygning og nivå det er. Jo større du vil bygge bygningen, desto flere ressurser er nødvendig for neste nivå.

I tillegg trenger noen bygninger andre bygninger på bestemte nivåer som et krav. For eksempel kan du bare bygge et marked etter at du har bygget et lager opp til et visst nivå. I hovedkvarteret ser du disse kravene samt kostnadene.

Rekrutere enheter

Du kan rekruttere dine første enheter i brakkene. For å konstruere brakker må du oppgradere hovedkvarteret til nivå 3. Først vil du bare kunne bygge spydmenn og sverdmenn; for flere enheter trenger du for eksempel en smie og nye bygninger (som stall og verksted). I Enhetsoversikt kan du finne en kort beskrivelse av kravene til en bestemt enhet og hva dens egenskaper er.

For å rekrutere tropper må du først trykke på brakkene.


Så trykker du bare på det antallet du ønsker å rekrutere.

Startup

I begynnelsen trenger du mest av en ting, nemlig ressurser. Hogstfelt skjærer tre, Leirgrav samler leire og Jerngruve produserer jern. Jo mer du utvider disse bygningene jo mer produserer de. Når du først blir med på en verden, så anbefales det å bygge opp ressursproduksjonen med noen få nivåer.

Etter du har sikret deg en god base produksjon av ressurser, så kan du begynne å bygge tropper. I brakker (Hovedkvarter nivå 3 nødvendig) kan du begynne å rekruttere Spydmenn. Spydmenn tilbyr litt beskyttelse mot angripere som kanskje vil plyndre deg for ressursene dine. De er vanligvis ikke noe gode angripende tropper, men de er nyttige for å stjele ressurser fra svært små mål.

I tillegg til å rekruttere tropper, er det også andre måter å beskytte landsbyen din på, og forsvare ressursene dine i det tidlige stadiene av spillet. En måte å beskytte ressursene på er å bygge opp Skjulested. Jo større skjulestedet er, desto flere ressurser er sikre fra angriperne. En annen god avskrekk er å bygge en mur (Brakker nivå 1 er nødvendig). Jo høyere nivå muren er, desto sterkere er landsbyens grunnleggende forsvar. Dette betyr at fiender vil lide høyere tap når de angriper landsbyer med høyere murer.

Hvis du finner at du har har alt for mye av en type ressurs, kan du vurdere å bygge en markedsplass. (Hovedkvarter nivå 3 og varehus nivå 2 er nødvendig). På markedet kan du se hva dine naboer tilbyr, og handle bort ressurser du ikke vil ha. Du kan også lage dine egne tilbud.

Du bør også se deg rundt i området for å finne en god stamme å bli med i. Det er alltid lettere å kjempe og forsvare seg i en gruppe. Det er også en god måte for å møte mange hyggelige mennesker!

Sen start

Skulle du bli med på en verden som har gått på en stund, anbefales det å endre strategien din litt. Det er selvsagt fortsatt viktig å få en god grunnleggende ressursproduksjon slik at det er mulig å bygge opp landsbyen din raskt. Men du må raskt også begynne å beskytte landsbyen din. For det er det best å bygge opp muren og skjulestedet, og også bygge noen enheter. Det å skrive til dine potensielle angriperen kan også ofte hjelpe. Det anbefales alltid å bruke enheter du produserer til å plyndre andre landsbyer.

Nå viser vi deg den største forskjellen til vanlig start:

Ikke gjør den feilen at du konsentrere deg for mye om å skape din første adelsmann. Det kan høres logisk å prøve å få en andre landsby så fort som mulig, men det hjelper deg ikke hvis du ikke kan forsvare landsbyene dine. Hvis du bare konsentrerer deg om å komme til adelmennene, er du et enkelt mål, og også et godt likt mål som større spillere kunne ønsket seg. Når da angrepene begynner å komme inn, er det vanligvis for sent.

En metode for å forberede seg på dette er å bruke en defensiv strategi. Dette betyr å skape mange sverd- og spydmenn. Hvis du lager nok tropper, er du et veldig dyrt mål, og angriperen din vil vanligvis prøve å finne et enklere mål. Moral hjelper deg også hvis du blir angrepet av større spillere. En veldig stor spiller mister opptil 70% av angrepsstyrken sin på grunn av moral.


Sikkerhetsfasen kan ta litt tid, men det vil vanligvis lønne seg, da du alltid kan bruke de defensive troppene i det senere spillet. Når du har en god mengde defensive tropper - noe som 1200 spyd og 1200 sverd - kan du begynne å tenke på en adelsmann.

Du vil sannsynligvis kunne fortelle hvor verdifull den taktikken var, ved å se på naboens landsbyer ....


Forklaringer

Place.png Samlingsplass Det sentrale stedet for troppekoordinering.
Attack.png Angrep Lær hvordan du angriper andre spillere.
Att.png Forsvar Forsvar deg mot angriperen!
Support.png Støtte Slik hjelper du dine stammemedlemmer
Speed.png Hastighet Lær mer om hastigheten til enhetene dine.
Wall.png Muren Muren og dens rolle i kamp.
Unit spy.png Speiding Slik henter du informasjon om dine motstandere.
Unit knight.png Paladinen En meget sterk og fleksibel enhet.
Unit knight.png Våpenkammeret Utstyr din paladin med gjenstander.