Kampsystemet

Fra Tribalwars Wiki NO
Til navigasjon

Grunnleggende

Her vil du få grunnleggende informasjon om hvordan du angriper, støtter og forsvarer deg selv.


Samlingsplass

Place12.png

Samlingsplassen er møteplassen for alle dine tropper og plassen du bruker for å kontrollere dem. Under "kommandoer" kan du sende ut troppene dine eller kansellere kommandoer en stund etter at dem har blitt sendt ut (normalt er dette 10 minutter, men dette kan variere fra innstillinger til innstillinger). Når du klikker på "tropper" vil du kunne se alle troppene som du har plassert i andre landsbyer eller som har blitt sendt til din landsby fra andre landsbyer.


Angrep

Så snart du har rekruttert deg noen tropper og ønsker å angripe noen, klikker du bare på kartet og på den landsbyen du ønsker å angripe. Deretter velger du "send tropper"! Det er veldig viktig at du ikke glemmer at hver eneste landsby har et standard forsvar og at den du sender på kan ha egne tropper også. Alle tropper har forskjellige verdier, noe som gjør at enkelte tropper er bedre til bruk i angrep og andre til forsvar. Du kan finne detaljene rundt alle troppene i enhetsoversikten.

Bruker samlingsplassen til å sende angrep.

Forsvar

Dersom du blir angrepet ofte så er mest sannsynlig målet til angriperen å få tak i ressursene dine eller så ønsker han å adle landsbyen din. Dersom det ikke er en adelsmann inkludert i angrepet, så er nok bare angriperen ute etter å farme deg for ressurser. Det er derimot noen ting du kan gjøre for å beskytte deg selv:

  • Kontakt stammen din for hjelp
  • Hold antall ressurser du har lavt ved å bruke alle ressursene med en gang
  • Bygg opp skjulestedet ditt og mur

Alle tropper har forskjellige verdier, noe som gjør at enkelte tropper er bedre til bruk i angrep og andre til forsvar. Du kan finne detaljene rundt alle troppene i enhetsoversikten.

I begynnelsen er paladinen en veldig god enhet som kan beskytte deg mot de første angrepene og han blir mer verdifull når andre spillere sender deres paladin som støtte.


Skjulestedet sørger for at du alltid beholder et visst antall ressurser uansett hvor ofte du blir angrepet.

Støtte

Av og til vil andre medlemmer i stamme din eller en venn trenge hjelp. Du kan sende ressurser til andre spillere, men du kan også sende tropper som støtte for å hjelpe til med og utslette fiender. For å gjøre dette går du til samlingsplassen og skriver inn koordinatene til den byen du skal sende støtte til. Når du har gjort dette skriver du inn antall tropper du skal sende, og deretter klikker du på "støtte" og "ok". Når dette er gjort vil troppene dine sendes ut på sin vandring!

Dersom du sender din paladin sammen med troppene, så vil alle troppene bevege seg i samme hastighet som paladinen.

Når din støtte blir angrepet i andre spilleres landsbyer vil du måtta en rapport som forteller deg nøyaktig hvor mange tropper du mistet. Du vil ikke se hvem som har angrepet, eller hvor mange tropper angriperen sendte. Når dine tropper er ferdige med å støtte en landsby, kan du trekke dem hjem igjen. For å trekke hjem dine tropper må du innom samlingplassen og klikke på "tropper". Du kan selv velge om du ønsker å trekke alle hjem eller bare noen få.


I samlingplassen kan du sjekke hvor dine tropper er fra "tropper" menyen.

Enhetshastighet

Du kan se hastigheten på troppene i enhetsoversikten. Når du sender flere forskjellige tropper sammen, vil dem bevege seg i samme hastigheten som den tregeste enheten. Troppene vil returnere hjem igjen i samme hastigheten som dem brukte på veien ut.

Et unntak av dette er paladinen. Når du sender han ut sammen med resten av troppene dine, så vil alle troppene bevege seg i samme hastighet som han.

Dine tropper vil også alltid bevege seg direkte til målet sitt. Dem beveger seg også digonalt over andre landsbyer, innsjøer og fjell uten at det påvirker hastigheten.

Muren

Wall12.png

Muren vil øke forsvaret til byen din ganske mye. Den påvirker både base forsvaret og de forsvarende troppene.

Muren er veldig effektiv når du skal forsvare deg selv mot plyndrere, og da spesielt tidlig i spillet. Utover spillet er en fullt utbygd mur alfa omega i det å forsvare en landsby.

Speiding

Scouting.jpg

Med speidere kan du få informasjon om dine fienders landsbyer. For å speide på en landsby trenger du bare å sende speidere til en landsby, på samme måte som du gjør det med de andre troppene.

Den eneste måten du kan bekjempe speidere som angriper din landsby, er å ha speidere i landsbyen din - disse vil da forsvare deg mot innkommende speidere. Speidere som forsvarer landsbyen din vil forårsake tap i de angripende speiderne, men du vil ikke miste noen av dine andre tropper av et speiderangrep.

På alle verdener til resultatet av et speiderangrep bero på hvor mange speidere som overlevde.

  • Dersom minst en speider overlever: Du vil kunne se nåværende tropper i den landsbyen.
  • Dersom minst 50% av speiderne overlever: Du vil også kunne se antall ressurser i landsbyen.
  • Dersom minst 70% overlever: Du vil også kunne se bygningsnivåer i landsbyen.
  • Dersom minst 90% overlever: Du kan se tropper som er utenfor landsbyen.

Men.. det kan likevel være videre restriksjoner og krav som er forskjellige fra verden til verden.

  • Av og til vil ikke verdensinnstillinger godta at speidere kan se tropper utenfor landsbyer.
  • Dersom 3 nivå systemet er aktivert:
    • Level 1 speidere må være forsket på for å kunne se ressurser i landsbyen.
    • Level 2 speidere må være forsket på for å kunne se bygninger i landsbyen.
    • Level 3 speidere må være forsket på for å kunne se tropper som står utenfor landsbyen.


Et eksempel på en speiderrapport vil all mulig informasjon er tilgjengelig.

Paladin

Paladin.jpg

Dersom paladin er aktivert på din verden kan du rekruttere en i din statue. Du kan også endre navn på din paladin dersom du ønsker dette. Skulle din paladin dø i angrep eller støtte, så kan du rekruttere en ny.

I begynnelsen av spillet er paladinen din en veldig god enhet når det kommer til farming. Han reduserer dine tap og kan også bære en god del flere ressurser. Han kan også assistere deg når det kommer til forsvar. Han vil være høyst effektiv dersom flere av dine venner eller stammevenner sender sin paladin som støtte til deg. På denne måten kan til og med store hærer bli bekjempet.

Din paladin spiller også en viktig rolle utover spillet siden han øker hastigheten på dine defensive tropper. Hver eneste støttetropper som du sender sammen med din paladin vil bevege seg lite raskt som det han gjør. F.eks sverdmenn beveger seg da dobbelt så raskt som det dem normalt gjør uten han. Så snart du har fått bygget deg flere statuer, kan du la din paladin bevege seg mellom dine landsbyer.

Våpenkammer

Avansert

Kampsystemet på Tribal Wars har spesielle funksjoner som f.eks moral. Før du begynner å angriper er det sterkt anbefalt at du leser den delen om moral.

Moral

Moralen vil bli vist på bekreftelsessiden.

Standard forsvar

Hver landsby har et standard forsvar. Dette betyr at hver eneste landsby forsvarer seg selv, selv om det ikke er noen tropper i landsbyen. Dette betyr at veldig små angrepsstyrker, som 1 eller 2 spydmenn vil dø uten at det står tropper som forsvarer. Standard forsvaret økes ved å bygge opp muren.

Lykke

Lykke er en total tilfeldig komponent i hver eneste kamp. Din lykke vil være en plass mellom -25% og +25%, og den vil alltid bli gitt fra angriperen sitt ståsted. Dersom du angriper med +25% i lykke så betyr det at dine tropper slåss med en kraft som er økt med 25%.

Lykke blir vist i rapportene.

Barbarlandsbyer

Du vil kunne kjenne igjen forlatte landsbyer da dem vil ha navnet "barbarlandsbyer". Det er ingen forskjell på landsbyer som er eid av spillere, forlatte og barbarlandsbyer. Moralen for tomme landsbyer vil alltid være 100%! Du kan ta over tomme landsbyer akkurat som alle andre. Selv om barbarlandsbyer ikke har eier, så vil dem kunne vokse inntil en viss størrelse dersom innstillingene tillater dette.

Når spillere blir slettet pga en utestengelse eller at dem sletter kontoen sin, så vil landsbyen gjøres om til en barbarlandsby. Av og til kan også tropper bli satt inn i barbarlandsbyer som tidligere tilhørte en utestengt spiller.

Katapulter

Simulator

Sovemodus

Nattbonus

Første kirke

Kirke

Adle landsbyer

Adle en annen spillers landsby

Lojalitet

Blir adlet av andre spillere

Utdanne adelsmenn