Kontoadmin: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Tribalwars Wiki NO
Til navigasjon
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(85 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
Kontoadmin er en betalt utvidelse til premiumkontoen som har som funksjon å hjelpe deg og holde styr på kontoen din når du begynner å få en stor konto. Når det er sagt så er den kun gyldig fra du får 20 landsbyer.  
Kontoadmin er en betalt utvidelse til premiumkontoen som har som funksjon å hjelpe deg og holde styr på kontoen din når du begynner å få en stor konto. Kontoadmin er derfor ikke tilgjengelig før du har fått 20 landsbyer.


Du kan aktivere Kontoadmin ved å bruke premiumpoeng. For å aktivere gjør du følgende; klikk på "premium" menyen inne på spillet og klikk på "kontoadmin" som skal ligge i den listen.
Du kan aktivere kontoadmin ved å bruke premiumpoeng. For å aktivere gjør du følgende; klikk på "premium" menyen inne på spillet og klikk på "kontoadmin" som skal ligge i den listen.
 
Velg så hvor lenge du ønsker å aktivere kontoadmin. Du kan velge mellom 30 dager (200 premiumpoeng) eller 14 dager (100 premiumpoeng).




Linje 12: Linje 14:
[[File:overview_plunder.png|right|frame]]
[[File:overview_plunder.png|right|frame]]


Denne widjet kan bli brukt samtidig som [[#Farm Assistant|Farme assistent]] for å lettere kunne sende nye farmeangrep til byer du nettopp har plyndret. Den viser også barbarlandsbyer/gråbyer som du nettopp har angrepet og plyndret ressurser fra.
Denne widgeten kan bli brukt samtidig som [[#Farmeadmin|farmeassistent]] for å lettere kunne sende nye farmeangrep til byer du nettopp har plyndret. Den viser også barbarlandsbyer/gråbyer som du nettopp har angrepet og plyndret ressurser fra.


For mer informasjon om  '''A''', '''B''' og '''C''' ikonene, vennligst sjekk ut  [[#Farm Assistant|Farme assistanse hjelp]].
For mer informasjon om  '''A''', '''B''' og '''C''' ikonene, vennligst sjekk ut  [[#Farmeadmin|hjelp til farmeassistent]].


==Landsbyoversikt==
==Landsbyoversikt==
[[File:overview_village.png|right|frame]]
[[File:Landsbyoversikt.png|right|frame]]
I landsbyoversikt panelet vil fargede prikker indikere statusen på din troppeadmin, landsbyadmin og markedsadmin. En grønn prikk betyr at admin er aktiv på den byen. En grå prikk betyr at ingen ordrer har blitt gitt og en gul prikk betyr at landsbyen blir administrert, men at den foreløpig står på pause.
I landsbyoversikt panelet vil fargede prikker indikere statusen på din troppeadmin, landsbyadmin og markedsadmin. En grønn prikk betyr at admin er aktiv på den byen. En grå prikk betyr at ingen ordrer har blitt gitt og en gul prikk betyr at landsbyen blir administrert, men at den foreløpig står på pause.


Linje 23: Linje 25:


==Byggemaler==
==Byggemaler==
[[File:overview_template.png|right|frame]]
[[File:Maler.png|right|frame]]


The construction templates section gives an overview of all your [[#Village Manager|Village Manager]] templates.
Oversikten for byggemaler gir deg en oversikt over alle dine [[#Landsbyadmin|landsbyadmin]] maler.


You can view the number of villages assigned to each template, how many of those villages are paused and the number of building upgrades that have already been queued.
Du kan se antall landsbyer som er tildelt til hver mal, hvor mange som er satt på pause og antall bygningsoppgraderinger som har blitt lagt i kø.


==Warnings and recommendations==
==Advarsler og anbefalinger==
[[File:overview_warning.png|right|frame]]
[[File:Advarsel.png|right|frame]]
If your farm is at full capacity or your warehouse is full, for example, you will be notified here.
La oss si at din gård er full eller at varehuset ditt er helt fullt, da vil du kunne få beskjed om det her.


=Notifications=
=Varslinger=
In the notifications screen, you can set up the account manager to send you an email when you have new incoming attacks. To activate attack notifications, tick the box that says "Activate attack notification". This will allow you to fine tune your choices.  
I varslingsvinduet kan du sette opp kontoadmin til å sende deg en e-mail når du har nye innkommende angrep. For å aktivere angrepsvarslinger krysser du av i boksen hvor det står "aktiver angrepsvarsling". Når du klikker der vil du også få muligheten til å finpusse dine valg.


[[File:attack_notifications.png|500px|frame|center]]
[[File:Varslinger.png|500px|frame|center]]


The options are split into two sections.
Valgene er lagt opp i to deler.
==How often would you like to receive notifications?==
==Hvor ofte ønsker du å motta varslinger?==
The first part of the form handles the conditions under which you would like to receive email notifications for attacks.
Den aller første delen av skjemaet handler om vilkår som sier at du ønsker å motta varslinger ved angrep.
<table>
<table>
<tr>
<tr>
<td>'''After every first new attack'''</td>
<td>'''Etter hvert nye angrep'''</td>
<td>You will be notified when your incoming attack counter increases to 1, from 0.</td>
<td>Du vil bli varslet når ditt antall innkommende går fra 0 til 1.</td>
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>
<td>
'''After every ''(XX)'' new incoming attacks'''</td>
'''Etter hver ''(xx)'' nye innkommende angrep'''</td>
<td>You will receive a notification every time this number ''(XX)'' of new attacks are sent at your villages.</td>
<td>Du vil motta en varsling hver gang ''(xx)'' nye angrep blir sendt på dine landsbyer.</td>
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>'''Notify me every ''(XX)'' hour(s)'''</td>
<td>'''Varsle hver ''(xx)'' time.'''</td>
<td>You will receive only one notification per number ''(XX)'' of hours specified.</td>
<td>Du vil motta en varsling per antall ''(xx)'' av timer spesifisert.</td>
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>'''Only notify me if I'm not logged in'''</td>
<td>'''Kun send varsling dersom jeg ikke er pålogget'''</td>
<td>If checked, you will only receive a notification if you are not currently logged in, or if your account is idle.</td>
<td>Dersom huket av vil du kun motta varsling dersom du ikke er pålogget.</td>
</tr>
</tr>
</table>
</table>


==How should the attacks be grouped?==
==Hvordan skal angrepene grupperes?==
This part of the form handles what you would like to see displayed in your attack notifications.
Denne delen av skjemaet tar for seg hvordan du ønsker at dine angrepsvarslinger skal bli vist.
<table>
<table>
<tr>
<tr>
<td>'''Do not group attacks'''</td>
<td>'''Ikke grupper angrepene'''</td>
<td>Attacks will be shown in order, with no grouping.</td>
<td>Angrepene vil bli vist i rekkefølge, men uten gruppering.</td>
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>
<td>
'''Group attacks by attacker'''</td>
'''Grupper etter angriper'''</td>
<td>Attacks will be displayed according to the name of the attacker.</td>
<td>Angrepene vil bli vist i forhold til navnet på angriperen.</td>
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>'''Group attacks by target village'''</td>
<td>'''Grupper angrepene etter landsbyer som blir angrepet'''</td>
<td>Attacks will be grouped according to the village they are targeted at.</td>
<td>Angrep vil de gruppert i forhold til de landsbyene som blir angrepet.</td>
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>'''Only show ''(XX)'' attacks per group'''</td>
<td>'''Vis kun ''(xx)'' angrep per gruppe.'''</td>
<td>The notification will only include the chosen number ''(XX)'' of attacks from each group.</td>
<td>Denne varslingen vil kun inneholde det nummeret som du velger ''(xx)'' for angrep i hver gruppe.</td>
</tr>
</tr>
</table>
</table>


= Village Manager =
= Landsbyadmin =


The Village Manager can be used to automate the queuing of buildings in your villages. You can customize the exact target building levels and the order in which buildings should be queued using the templates system.
Landsbyadmin kan bli brukt til å automatisere dine bygningskøer i landsbyene. Du kan velge det eksaks nivået du ønsker på en bygning, og du kan velge rekkefølgen dette skal bli fullført på ved å bruke malsystemet.


== Managing templates ==
== Administrer maler ==


By default when you open the Village Manager you will be shown the ''Manage Villages'' screen. To manage your templates please click on ''Manage templates''.
Som vanlig når du åpner din landsbyadmin vil du se ''administrer landsbyer'' vinduet. For å administrere dine maler må du klikke på ''administrer maler''.


=== System templates ===
=== Systemmaler ===


The game provides three default templates for you to use. These cannot be edited or deleted.
Spillet tilbyr tre standard maler som du står fritt til å bruke. Disse kan ikke bli endret eller slettet.


The system templates are:
Systemmalene er:


* Resources - General well built village with the emphasis on getting resource buildings to level 30 first.
* Ressurser - går etter å bygge opp ressursene til nivå 30 først.
* Defensive - For villages producing defensive troops.
* Defensiv - for landsbyer som produserer forsvarstropper.
* Offensive - For villages producing offensive troops.
* Offensiv - for landsbyer som produserer angrepstropper.


=== Creating your own template ===
=== Opprett dine egne maler ===


You can create your own customized template if the three system templates do not suit your needs. To do so, fill in a template name under the ''Create template'' section and choose either to start from scratch by copying from an empty template or copy an existing template.
Du kan lage egendefinerte maler dersom ingen av de standardmalene møter dine krav. For å gjøre dette er du nødt til å skrive inn et navn på malen under "opprett mal" seksjonen og velger så enten å starte helt fra bunn ved å kopiere fra en tom mal eller kopiere fra en allerede eksisterende mal.


[[File:am_vm_ct.png|frame|center]]
[[File:am_vm_ct.png|frame|center]]


=== Viewing, renaming and deleting templates ===
=== Sjekk, gi nytt navn og slett maler ===


Below the ''Create template'' section you will find a list of your existing templates. The building levels shown in the table are the target building levels for when the Village Manager has completely finished working on your village.
Under "opprett mal" seksjonen vil du finne en liste over dine eksisterende maler. Bygningsnivået som er vist i malen er det nivået som blir å være når landsbyadmin er ferdig med jobbingen på dine landsbyer.


You can click the [[File:rename.png|link=|alt=Pencil]] icon to rename a template or the [[File:delete.png|link=|alt=Cross]] icon to delete. Note that system templates cannot be deleted or renamed.
Du kan klikke på [[File:rename.png|link=|alt=Pencil]] ikonet for å gi nytt navn til en mal eller på [[File:delete.png|link=|alt=Cross]] ikonet for å slette. Husk at systemmaler ikke kan gis nytt navn på eller slettes.


To view or edit the order of a template click on its name.
For å se på eller endre rekkefølgen på en mal er det bare å klikke på navnet til malen.


[[File:am_vm_tl.png|thumb|500px|center|The list of templates in the Village Manager]]
[[File:am_vm_tl.png|thumb|500px|center|Listen over systemmaler i landsbyadmin]]


=== Editing templates ===
=== Redigere maler ===


[[File:am_vm_bq.png|frame|right|The start of a building queue for an example template.]]
[[File:am_vm_bq.png|frame|right|Eksempel fra en mal på bygningskø.]]


Just like on the previous page the ''Summary'' section will show the target levels for each building.
Akkurat som forrige side vil oversiktssiden vise sluttmål for hver bygning.  


Below this, the ''Building queue'' shows the exact order the buildings will be upgraded.
Under dette vil ''bygningskøen'' vise den rekkefølgen bygningene vil bli oppgradert i.


The items in the ''Building queue'' list show the building to be upgraded, how many levels it should be upgraded, and the level the building will be '''after''' the upgrades have finished.
Elementene i bygningskøen listen vil vise bygningene som skal bli oppgradert, hvor mange nivåer den skal bli oppgradert og hvilket nivå bygningen vil være på '''''etter''''' oppgraderingen er fullført.


You can delete upgrades from the queue by clicking the [[File:delete.png|link=|alt=Cross]] icon. If you wish to change the order of the queue you can click and drag on the [[File:sorthandle.png|link=|alt=Sorting]] icon.
Du kan fjerne oppgraderinger fra køen ved å klikke på [[File:delete.png|link=|alt=Cross]] ikonet. Dersom du ønsker å endre rekkefølgen på køen kan du klikke og dra på [[File:sorthandle.png|link=|alt=Sorting]] ikonet.


'''However, unlike other sections of the game your deleted/rearranged queues are not immediately saved. You need to click on the "Save" button below to save your changes! You also need to click "Save" after adding new orders to the queue.'''
'''Men i motsetning til andre deler av spillet du har slettet/endret rekkefølgen på så blir ikke dine endringer øyeblikkelig lagret. Du er nødt til å klikke på "lagre" som du finner under til å lagre dine endringer! Du er også nødt til å klikke på lagre etter at du har lagt til nye ordrer. '''


You also have the option of letting the Village Manager demolish any buildings that are higher in level than the target levels in your template. The Village Manager will only do so if your Headquarters is at least level 15 and your village is on 100% loyalty.
Du har også muligheten til å la landsbyadmin rive ned en bygning som har høyere nivå enn hva sluttnivået i din mal er. Landsbyadmin vil kun gjøre dette for deg dersom hovedkvarteret er på nivå 15 og at landsbyen sin lojalitet er 100%.  


To add new buildings to the queue use the ''Add order'' section at the bottom of the page.
For å legge til nye bygninger i bygningskøen kan du bruke ''legg til ordre'' som er på bunnen av siden.


The Village Manager will queue buildings in exactly the order shown on this page. This means if you add 20 levels of Barracks upgrades in one go, then the Village Manager will do all 20 levels in a row before moving on to the next building. If you were to add 2 Barracks levels, then 2 Smithy levels, then repeat 10 times then the Village Manager will upgrade both buildings gradually
Landsbyadmin vil sette byer i kø som vist på bildet. Dette betyr at dersom du legger til 20 oppgraderinger av brakker samtidig, er det nettopp det landsbyadmin vil gjøre før den går videre til neste bygning på listen. Dersom du derimot legger til to nivå på brakker, så to på smia og deretter repeterer dette ti ganger så vil landsbyadmin oppgradere begge bygningene ganske likt.


== Assigning templates to and managing your villages ==
== Tildele maler til og administrering av landsbyer ==


You can assign templates to villages and manage general Village Manager operations from the ''Manage villages'' screen.
Du kan tildele maler til landsbyer eller administrere landsbyer via ''administrer landsby'' vinduet.  


=== Assigning or removing a template to a village ===
=== Tildeling eller fjerning av maler til en landsby ===


To assign a template to one or more villages you first need to select them by ticking the check-boxes to the left of the village names.
For å tildele en mal til en eller flere byer må du først velge dem ved å krysse av i checkboksen til venstre for landsbynavnene.


Then, making sure ''Use template'' is selected in the ''Action'' drop down box, choose a template for the adjacent list and click ''Confirm''.
Derfra er du nødt til å være sikker på at ''bruk mal'' er valgt i rullemenyen, velg så en mal fra listen og klikk ''bekreft''.


You can confirm that the template was assigned by looking at the ''Status'' column for the village in question. It should now say ''Active''.
Du kan sjekke at malen ble tildelt ved å se på ''status''. Dersom den er aktiv i den byen du valgte skal det nå stå ''aktiv''.


To remove a template from a village you can do the same as above but by selecting ''Remove'' from the drop down box.
For å fjerne en mal fra en by kan du gjøre akkurat det samme som over, bare at du da velger ''fjern'' i stedet.  


You can also assign a template to a village by going into the village's Headquarters, clicking on the ''Village Manager'' tab and using selecting a template from the list in the ''Change template'' section.
Du kan også tildele en mal til en landsby ved å gå via hovedkvarteret og klikke på ''landsbyadmin''. Herfra kan du velge en mal fra listen i ''endre mal'' menyen.


[[File:am_vm_vm.png|thumb|600px|center|An example of the Village Manager where one village has been assigned to the Resources template and the Village Manager is currently running.]]
[[File:am_vm_vm.png|thumb|600px|center|Et eksempel på landsbyadmin hvor en landsby har blitt tildelt ressursmalen og landsbyen er under jobbing.]]


=== Pausing and continuing the account manager ===
=== Å pause og fortsette kontoadmin ===


If you want to save your resources in a village then it is possible to pause the Village Manager without having to remove the template.
Dersom du ønsker å lagre dine ressurser i en landsby er det mulig å pause landsbyadmin uten å måtte være nødt til og fjerne malen først.


You can do this in a similar fashion to adding a template to a village, just either select ''Pause'' or ''Continue'' from the drop down box.
Du finner dette valget i samme menyen som hvor du fjerner maler. Eneste du trenger å velge er ''pause'' eller ''fortsett''.  


You can also directly click ''Pause'' or ''Continue'' in the status column for the village.
Du kan også rett og slett bare klikke på ''pause'' eller ''fortsett'' direkte i status kolonnen for den landsbyen.


== General notes ==  
== Generelle notater ==  


The Village Manager will periodically check your building queue and queue new upgrades when possible. It can sometimes take a few minutes for the manager to start queuing buildings after you've assigned a template.
Landsbyadmin vil periodevis sjekke din bygningskø og legge til nye oppgraderinger dersom mulig. Det kan ta noen minutter for landsbyadmin starter en bygningskø etter at du har lagt til en mal.


The manager cannot bypass building, population or resource requirements.
Admin kan ikke omgå bygninger, befolkning eller ressurs krav.  


If a village's warehouse is not large enough for the next upgrade in the build order to be queued then it will attempt to queue a warehouse upgrade.
Dersom en landsby sitt varehus ikke er stort nok for neste oppgradering, vil landsbyadmin prøve å sette varehuset inn i bygningskøen. Det samme går for gården!


Similarly, if the farm is too small it will attempt to queue a farm upgrade.
Landsbyadmin tillater deg å ha opptil 50 bygningsordrer i hver by. Når den er fullført er du selv nødt til å reaktivere den igjen.


The village manager allows you to process up to 50 building orders automatically in each village, after which it will pause and you must reactivate it.
Hvis en landsby som er under oppbygging blir angrepet og bygninger blir revet, så vil dette komme i tillegg til alerede eksisterende bygningsordrer. Byggingen vi derfor stoppe opp når antallet ordrer kommer til 50, og må da startes på nytt.


=Troop Manager=
=Troppeadmin=
The troop manager allows you to automate the recruiting of units, by choosing how many units you want to build in each village. When resources are available, the troop manager will automatically recruit units for you.  
Troppeadmin lar deg automatisere rekrutteringen av tropper ved å velge hvor mange enhter du ønsker skal rekrutteres i hver by. Dersom ressursene som trengs er tilgjengelig vil troppeadmin automatisk rekruttere disse enhetene for deg.


You can apply troop numbers directly to villages, or you can create and save templates to keep for future use, and apply them to villages later.
Du kan legge til antall tropper direkte til en landsby, eller så kan du opprette og lagre en mal til senere bruk.  


==Using the troop manager to recruit units==
==Bruke troppeadmin til å rekruttere tropper==


[[File:troop_manager.png|500px|thumb|center]]
[[File:troop_manager.png|500px|thumb|center]]


In the "Manage villages" panel at the top of the troop manager screen, enter in the number of units you would like to be built in total for one village. You can also set a [[#Troop manager|buffer]] if you like, to reserve resources or population space. Once you are happy with your input, in the villages panel below check (tick) the villages you would like to apply this troop build to, then click save to start the recruitment process.  
I "administrer landsbyer" panelet på toppen av troppeadmin vinduet kan du legge inn antall tropper du ønsker skal bli bygd totalt i den landsbyen. Du kan også sette en [[#Troop manager|buffer]] om du ønsker som reserverer ressurser eller befolkningsplass. Så snart du er fornøyd med dine valg kan du velge hvilke byer disse troppene skal bli lagt til på. Klikk så på lagre for å starte rekrutteringen.


If you have created templates (see below for how to do this), you can apply these to villages instead of inputting a new set of unit numbers each time. In the top panel (the "Manage villages" panel), choose the template you want to use from the dropdown list. Then, in the villages panel, check (tick) the villages you would like to apply a template to. Click the save button to apply your chosen template to those selected villages.
Dersom du har opprettet maler (se under for å se hvordan dette gjøres) kan du legge disse til de landsbyene istedet for å manuelt skrive inn antall tropper hver gang. På toppen (administrer landsbyer panelet) velg den malen du ønsker å bruke fra menyen. Velg så deretter de byene du ønsker skal bruke denne malen.  


It usually takes a few minutes for your troops to start being recruited if you have the resources and farm space available.  
Det tar normalt sett noen minutter før rekrutteringen starter dersom du har nok ressurser og gårdplass ledig.  


====Buffer====
====Buffer====
[[File:buffer.png|frame|right]]
[[File:buffer.png|frame|right]]
You can choose to reserve population slots or resources so they will not be used by the troop manager. For example, if you set your population buffer to 100, then 100 population slots will always be kept free and the troop manager will stop recruiting new units when you only have 100 population slots left in your farm.
Du kan nå velge å reservere befolkningsplasser eller ressurser sånn at det ikke kan bli brukt opp av troppeadmin. For eksempel så kan du setter befolkningsbuffer til 100, og det betyr at 100 befolkningsplasser alltid vil bli holdt ledig og troppeadmin vil slutte å rekruttere når du kun har 100 befolkningsplasser igjen.


==Creating and editing your own templates==
==Oppretting og redigering av egne maler==
To edit templates or make new ones, click the '''manage templates''' link in your troop manager. This will bring you to the template editor screen.
For å redigere maler eller å opprette nye, klikk på '''administrer maler''' som du kan finne en link til i din troppeadmin.  


[[File:template_editor2.png|500px|thumb|center]]
[[File:template_editor2.png|500px|thumb|center]]


====Creating a new template====
====Oppretting av ny mal====
Enter in your desired final troop numbers into the units input boxes, and give it a name in the "template name" field. You can also set a [[#Troop manager|buffer]] value for this template. Once you have done this, click "create new template" to save the new template.
Legg inn ønsket antall tropper og gi malen et navn i "mal navn" feltet. Du kan også sette en buffer for denne malen! Så snart du har gjort alt dette klikker du på "opprett ny mal" for å lagre din ny mal.


====Editing an existing template====
====Redigering av allerede eksisterende mal====
To edit an existing template, click the green edit icon beside the name of the template you want to edit in the templates panel at the bottom of the screen. This will insert the template information into the area above. Adjust the troop numbers and [[#Troop manager|buffer]] as desired, and then click "save".
For å redigere en mal, klikk da på det grønne redigeringsikonet ved siden av navnet til malen. Dette til sette inn informasjonen om malen i området under. Rediger antall tropper og [[#Buffer|buffer]] hvis nødvendig. Trykk deretter på ''lagre''.


====Applying templates to villages====
====Tildeling av maler====
Once you have created a template, you will need to apply it to a village to get it to start recruiting units. You can do this from the main Troop Manager screen.
Når du har opprettet en mal kan du tildele denne til en landsby for å få den til og rekruttere tropper. Du kan gjøre dette via troppeadmin sin startside.


[[File:troop_manager.png|500px|thumb|center]]
[[File:troop_manager.png|500px|thumb|center]]


In the top panel (the "Manage villages" panel), choose the template you want to use from the dropdown list. Then, in the villages panel, check (tick) the villages you would like to apply a template to. Click the save button to apply your chosen template to those selected villages.
I topp panelet ("administrer landsbyer" panelet) velger du den malen du ønsker å bruke fra menyen. Kryss så av de byene du ønsker å benytte malen på. Husk å klikke på lagre etter du er ferdig.
 
====Deleting templates====
To delete a template, check (or tick) the box beside the template name, and click "delete".
 
= Market Manager =
 
The market manager allows you to set up automatic resource transfers between your villages that are sent at predefined times.
 
== Creating a new trading route ==
 
Please note that when you create a new trading route the sending village is your currently selected village.
 
To create a new trading route, either enter the coordinates of the target village in the ''Destination'' section or use the '''Favorites''', '''Your own''' or '''History''' helper links on the right.
 
Next, input the number of resources that should be transferred in the ''Resources'' section.
 
Lastly, you can choose when the resources should be sent. You can select any of the days of the week and you need to enter the time of day the transfer should be initiated.
 
Resources will only be sent if the village has enough resources and enough merchants are available.
 
== Viewing and deleting a trading route ==
 
Once you have created trading routes you can view a list of them at the bottom of the page. You can see the next scheduled sending time to be sure you've entered the correct days and time.
 
It is not currently possible to edit a trading route.
 
To delete routes either click on the ''delete'' link next to the route or tick the check-boxes next to the routes you wish to delete then click the ''Delete'' button below.
 
= Farm Assistant =
 
The Farm Assistant allows you to easily send farming attacks to barbarian villages around you, either directly from the map or from recent attack reports in the Account Manager overview.
 
You can create two templates to configure different combinations of troops to send on farming attacks. For simplicity, these are called '''A''' and '''B'''.
 
== Creating a new template ==
 
To create a new template click on ''New template'' underneath the ''Edit Templates'' section. A new section should appear on the right side of the page.
 
You can give your template a description to allow yourself to easily identify it in the future.
 
Once you've entered the desired troop combinations click ''Save'' to add the new template.
 
== Editing or deleting a template ==
 
If you need to change the description or troops inside of a template you can edit it by clicking on the template description under the ''Edit Templates' section.


If you'd prefer to delete a template and start over from scratch you can click the red cross to the right of the template description.
====Sletting av maler====
For å slette en mal klikker du bare i boksen ved siden av malen sin navn, og klikk på "slett".


== Using the Farm Assistant from the map ==
= Markedsadmin =


[[File:am_fa_map.png|right|frame]]
Markedsadmin lar deg sette opp automatiserte ressurs leveranser mellom dine egne landsbyer som blir sendt til egendefinerte tider.


Once you've set up one or two templates you can now use the Farm Assistant on the map. Note that you must have the ''Context menu'' enabled.
== Oppretting av ny handelsrute ==


When clicking on a barbarian village you should now notice new icons labeled '''A''' and '''B'''. These correspond with the templates you created from within the Farm Assistant area. To send an attack simply click on the icon and the troops will be sent with no confirmation required.
Vennligst noter at når du oppretter en handelsrute vil sender landsbyen være den landsbyen du på det tidspunktet har valgt.


Note that this only works on barbarian villages. It is not possible to attack a player owned village without going to the rally point and confirming the attack.
For å opprette en ny handelsrute kan du enten sette inn koordinatene til landsbyen i ''destinasjon'' seksjonen eller bruke '''favoritter''', '''dine egne''' eller '''historie''' linkene til høyre.


== Using the Farm Assistant from the Account Manager overview ==
Neste du må gjøre er å skrive inn antall ressurser som skal bli overført i ''ressurs'' seksjonen.


[[File:am_fa_ov.png|right|frame]]
Til slutt kan du velge når ressursene skal bli sendt. Du kan velge hvilken som helst dag i uken og du er nødt til å velge hvilken tid på dagen overføringen skal bli gjort.


You can also use the Farm Assistant to send troops based on your recently received reports. You can do this from the ''Most recent plunders'' widget on the Overview.
Ressurser vil bare bli sendt dersom landsbyen har nok ressurser og handelsmenn tilgjengelig.  


The widget will show a list of recently received reports where you have attacked a barbarian village and looted resources.
== Visning og sletting av handelsruter ==


Like the map, you can click on either '''A''' or '''B''' to send troops from one of your templates to the village.
Så snart du har opprettet handelsruter kan du sjekke disse i en liste på bunnen av siden. Du kan også se når neste planlagte sending er for å sjekke at du har skrevet inn riktig dag og tidspunkt.  


There is also a '''C''' icon, which has a special functionality and does not relate to any of your templates. Clicking on '''C''' will use your most recent scout report to attempt to calculate and send the right amount of troops to loot all of the village's resources. You will receive a popup with the exact amount of troops sent.
Det er foreløpig ikke mulig å redigere en handelsrute.  


You can only use the '''C''' icon if you have recently scouted the village.
For å slette handelsruter kan du enten klikke på ''slett' som står ved siden av handelsruten eller krysse av i checkboksene ved siden av de handelsrutene du ønsker å slette - klikk på ''slett'' knappen under etterpå.

Siste sideversjon per 29. okt. 2017 kl. 21:35

Kontoadmin er en betalt utvidelse til premiumkontoen som har som funksjon å hjelpe deg og holde styr på kontoen din når du begynner å få en stor konto. Kontoadmin er derfor ikke tilgjengelig før du har fått 20 landsbyer.

Du kan aktivere kontoadmin ved å bruke premiumpoeng. For å aktivere gjør du følgende; klikk på "premium" menyen inne på spillet og klikk på "kontoadmin" som skal ligge i den listen.

Velg så hvor lenge du ønsker å aktivere kontoadmin. Du kan velge mellom 30 dager (200 premiumpoeng) eller 14 dager (100 premiumpoeng).


Oversikt

Kontoadmin sitt oversiktsvindu gir deg informasjon om statusen til din kontoadmin og forteller deg hva den foreløpig jobber med. Hver boks inneholder informasjon om forskjellige deler av din kontoadmin, og du kan "dra og slipp" for å få alt i den rekkefølgen du selv ønsker.

Spanner icon.png

Ved å klikke på verktøysikonet som vises oppe i venstre hjørne i en av disse boksene, vil la deg justere nummeret på antall oppføringer i oversikten.

Siste plyndringer

Overview plunder.png

Denne widgeten kan bli brukt samtidig som farmeassistent for å lettere kunne sende nye farmeangrep til byer du nettopp har plyndret. Den viser også barbarlandsbyer/gråbyer som du nettopp har angrepet og plyndret ressurser fra.

For mer informasjon om A, B og C ikonene, vennligst sjekk ut hjelp til farmeassistent.

Landsbyoversikt

Landsbyoversikt.png

I landsbyoversikt panelet vil fargede prikker indikere statusen på din troppeadmin, landsbyadmin og markedsadmin. En grønn prikk betyr at admin er aktiv på den byen. En grå prikk betyr at ingen ordrer har blitt gitt og en gul prikk betyr at landsbyen blir administrert, men at den foreløpig står på pause.

Klikking på en grønn eller gul prikk vil pause/restarte admin for en landsby og klikking på en grå prikk vil ta deg til den relevante admin for den landsbyen.

Byggemaler

Maler.png

Oversikten for byggemaler gir deg en oversikt over alle dine landsbyadmin maler.

Du kan se antall landsbyer som er tildelt til hver mal, hvor mange som er satt på pause og antall bygningsoppgraderinger som har blitt lagt i kø.

Advarsler og anbefalinger

Advarsel.png

La oss si at din gård er full eller at varehuset ditt er helt fullt, da vil du kunne få beskjed om det her.

Varslinger

I varslingsvinduet kan du sette opp kontoadmin til å sende deg en e-mail når du har nye innkommende angrep. For å aktivere angrepsvarslinger krysser du av i boksen hvor det står "aktiver angrepsvarsling". Når du klikker der vil du også få muligheten til å finpusse dine valg.

Varslinger.png

Valgene er lagt opp i to deler.

Hvor ofte ønsker du å motta varslinger?

Den aller første delen av skjemaet handler om vilkår som sier at du ønsker å motta varslinger ved angrep.

Etter hvert nye angrep Du vil bli varslet når ditt antall innkommende går fra 0 til 1.
Etter hver (xx) nye innkommende angrep Du vil motta en varsling hver gang (xx) nye angrep blir sendt på dine landsbyer.
Varsle hver (xx) time. Du vil motta en varsling per antall (xx) av timer spesifisert.
Kun send varsling dersom jeg ikke er pålogget Dersom huket av vil du kun motta varsling dersom du ikke er pålogget.

Hvordan skal angrepene grupperes?

Denne delen av skjemaet tar for seg hvordan du ønsker at dine angrepsvarslinger skal bli vist.

Ikke grupper angrepene Angrepene vil bli vist i rekkefølge, men uten gruppering.
Grupper etter angriper Angrepene vil bli vist i forhold til navnet på angriperen.
Grupper angrepene etter landsbyer som blir angrepet Angrep vil de gruppert i forhold til de landsbyene som blir angrepet.
Vis kun (xx) angrep per gruppe. Denne varslingen vil kun inneholde det nummeret som du velger (xx) for angrep i hver gruppe.

Landsbyadmin

Landsbyadmin kan bli brukt til å automatisere dine bygningskøer i landsbyene. Du kan velge det eksaks nivået du ønsker på en bygning, og du kan velge rekkefølgen dette skal bli fullført på ved å bruke malsystemet.

Administrer maler

Som vanlig når du åpner din landsbyadmin vil du se administrer landsbyer vinduet. For å administrere dine maler må du klikke på administrer maler.

Systemmaler

Spillet tilbyr tre standard maler som du står fritt til å bruke. Disse kan ikke bli endret eller slettet.

Systemmalene er:

  • Ressurser - går etter å bygge opp ressursene til nivå 30 først.
  • Defensiv - for landsbyer som produserer forsvarstropper.
  • Offensiv - for landsbyer som produserer angrepstropper.

Opprett dine egne maler

Du kan lage egendefinerte maler dersom ingen av de standardmalene møter dine krav. For å gjøre dette er du nødt til å skrive inn et navn på malen under "opprett mal" seksjonen og velger så enten å starte helt fra bunn ved å kopiere fra en tom mal eller kopiere fra en allerede eksisterende mal.

Am vm ct.png

Sjekk, gi nytt navn og slett maler

Under "opprett mal" seksjonen vil du finne en liste over dine eksisterende maler. Bygningsnivået som er vist i malen er det nivået som blir å være når landsbyadmin er ferdig med jobbingen på dine landsbyer.

Du kan klikke på Pencil ikonet for å gi nytt navn til en mal eller på Cross ikonet for å slette. Husk at systemmaler ikke kan gis nytt navn på eller slettes.

For å se på eller endre rekkefølgen på en mal er det bare å klikke på navnet til malen.

Listen over systemmaler i landsbyadmin

Redigere maler

Eksempel fra en mal på bygningskø.

Akkurat som forrige side vil oversiktssiden vise sluttmål for hver bygning.

Under dette vil bygningskøen vise den rekkefølgen bygningene vil bli oppgradert i.

Elementene i bygningskøen listen vil vise bygningene som skal bli oppgradert, hvor mange nivåer den skal bli oppgradert og hvilket nivå bygningen vil være på etter oppgraderingen er fullført.

Du kan fjerne oppgraderinger fra køen ved å klikke på Cross ikonet. Dersom du ønsker å endre rekkefølgen på køen kan du klikke og dra på Sorting ikonet.

Men i motsetning til andre deler av spillet du har slettet/endret rekkefølgen på så blir ikke dine endringer øyeblikkelig lagret. Du er nødt til å klikke på "lagre" som du finner under til å lagre dine endringer! Du er også nødt til å klikke på lagre etter at du har lagt til nye ordrer.

Du har også muligheten til å la landsbyadmin rive ned en bygning som har høyere nivå enn hva sluttnivået i din mal er. Landsbyadmin vil kun gjøre dette for deg dersom hovedkvarteret er på nivå 15 og at landsbyen sin lojalitet er 100%.

For å legge til nye bygninger i bygningskøen kan du bruke legg til ordre som er på bunnen av siden.

Landsbyadmin vil sette byer i kø som vist på bildet. Dette betyr at dersom du legger til 20 oppgraderinger av brakker samtidig, er det nettopp det landsbyadmin vil gjøre før den går videre til neste bygning på listen. Dersom du derimot legger til to nivå på brakker, så to på smia og deretter repeterer dette ti ganger så vil landsbyadmin oppgradere begge bygningene ganske likt.

Tildele maler til og administrering av landsbyer

Du kan tildele maler til landsbyer eller administrere landsbyer via administrer landsby vinduet.

Tildeling eller fjerning av maler til en landsby

For å tildele en mal til en eller flere byer må du først velge dem ved å krysse av i checkboksen til venstre for landsbynavnene.

Derfra er du nødt til å være sikker på at bruk mal er valgt i rullemenyen, velg så en mal fra listen og klikk bekreft.

Du kan sjekke at malen ble tildelt ved å se på status. Dersom den er aktiv i den byen du valgte skal det nå stå aktiv.

For å fjerne en mal fra en by kan du gjøre akkurat det samme som over, bare at du da velger fjern i stedet.

Du kan også tildele en mal til en landsby ved å gå via hovedkvarteret og klikke på landsbyadmin. Herfra kan du velge en mal fra listen i endre mal menyen.

Et eksempel på landsbyadmin hvor en landsby har blitt tildelt ressursmalen og landsbyen er under jobbing.

Å pause og fortsette kontoadmin

Dersom du ønsker å lagre dine ressurser i en landsby er det mulig å pause landsbyadmin uten å måtte være nødt til og fjerne malen først.

Du finner dette valget i samme menyen som hvor du fjerner maler. Eneste du trenger å velge er pause eller fortsett.

Du kan også rett og slett bare klikke på pause eller fortsett direkte i status kolonnen for den landsbyen.

Generelle notater

Landsbyadmin vil periodevis sjekke din bygningskø og legge til nye oppgraderinger dersom mulig. Det kan ta noen minutter for landsbyadmin starter en bygningskø etter at du har lagt til en mal.

Admin kan ikke omgå bygninger, befolkning eller ressurs krav.

Dersom en landsby sitt varehus ikke er stort nok for neste oppgradering, vil landsbyadmin prøve å sette varehuset inn i bygningskøen. Det samme går for gården!

Landsbyadmin tillater deg å ha opptil 50 bygningsordrer i hver by. Når den er fullført er du selv nødt til å reaktivere den igjen.

Hvis en landsby som er under oppbygging blir angrepet og bygninger blir revet, så vil dette komme i tillegg til alerede eksisterende bygningsordrer. Byggingen vi derfor stoppe opp når antallet ordrer kommer til 50, og må da startes på nytt.

Troppeadmin

Troppeadmin lar deg automatisere rekrutteringen av tropper ved å velge hvor mange enhter du ønsker skal rekrutteres i hver by. Dersom ressursene som trengs er tilgjengelig vil troppeadmin automatisk rekruttere disse enhetene for deg.

Du kan legge til antall tropper direkte til en landsby, eller så kan du opprette og lagre en mal til senere bruk.

Bruke troppeadmin til å rekruttere tropper

Troop manager.png

I "administrer landsbyer" panelet på toppen av troppeadmin vinduet kan du legge inn antall tropper du ønsker skal bli bygd totalt i den landsbyen. Du kan også sette en buffer om du ønsker som reserverer ressurser eller befolkningsplass. Så snart du er fornøyd med dine valg kan du velge hvilke byer disse troppene skal bli lagt til på. Klikk så på lagre for å starte rekrutteringen.

Dersom du har opprettet maler (se under for å se hvordan dette gjøres) kan du legge disse til de landsbyene istedet for å manuelt skrive inn antall tropper hver gang. På toppen (administrer landsbyer panelet) velg den malen du ønsker å bruke fra menyen. Velg så deretter de byene du ønsker skal bruke denne malen.

Det tar normalt sett noen minutter før rekrutteringen starter dersom du har nok ressurser og gårdplass ledig.

Buffer

Buffer.png

Du kan nå velge å reservere befolkningsplasser eller ressurser sånn at det ikke kan bli brukt opp av troppeadmin. For eksempel så kan du setter befolkningsbuffer til 100, og det betyr at 100 befolkningsplasser alltid vil bli holdt ledig og troppeadmin vil slutte å rekruttere når du kun har 100 befolkningsplasser igjen.

Oppretting og redigering av egne maler

For å redigere maler eller å opprette nye, klikk på administrer maler som du kan finne en link til i din troppeadmin.

Template editor2.png

Oppretting av ny mal

Legg inn ønsket antall tropper og gi malen et navn i "mal navn" feltet. Du kan også sette en buffer for denne malen! Så snart du har gjort alt dette klikker du på "opprett ny mal" for å lagre din ny mal.

Redigering av allerede eksisterende mal

For å redigere en mal, klikk da på det grønne redigeringsikonet ved siden av navnet til malen. Dette til sette inn informasjonen om malen i området under. Rediger antall tropper og buffer hvis nødvendig. Trykk deretter på lagre.

Tildeling av maler

Når du har opprettet en mal kan du tildele denne til en landsby for å få den til og rekruttere tropper. Du kan gjøre dette via troppeadmin sin startside.

Troop manager.png

I topp panelet ("administrer landsbyer" panelet) velger du den malen du ønsker å bruke fra menyen. Kryss så av de byene du ønsker å benytte malen på. Husk å klikke på lagre etter du er ferdig.

Sletting av maler

For å slette en mal klikker du bare i boksen ved siden av malen sin navn, og klikk på "slett".

Markedsadmin

Markedsadmin lar deg sette opp automatiserte ressurs leveranser mellom dine egne landsbyer som blir sendt til egendefinerte tider.

Oppretting av ny handelsrute

Vennligst noter at når du oppretter en handelsrute vil sender landsbyen være den landsbyen du på det tidspunktet har valgt.

For å opprette en ny handelsrute kan du enten sette inn koordinatene til landsbyen i destinasjon seksjonen eller bruke favoritter, dine egne eller historie linkene til høyre.

Neste du må gjøre er å skrive inn antall ressurser som skal bli overført i ressurs seksjonen.

Til slutt kan du velge når ressursene skal bli sendt. Du kan velge hvilken som helst dag i uken og du er nødt til å velge hvilken tid på dagen overføringen skal bli gjort.

Ressurser vil bare bli sendt dersom landsbyen har nok ressurser og handelsmenn tilgjengelig.

Visning og sletting av handelsruter

Så snart du har opprettet handelsruter kan du sjekke disse i en liste på bunnen av siden. Du kan også se når neste planlagte sending er for å sjekke at du har skrevet inn riktig dag og tidspunkt.

Det er foreløpig ikke mulig å redigere en handelsrute.

For å slette handelsruter kan du enten klikke på slett' som står ved siden av handelsruten eller krysse av i checkboksene ved siden av de handelsrutene du ønsker å slette - klikk på slett knappen under etterpå.