Stronghold: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Tribalwars Wiki NO
Til navigasjon
(Ny side: link=|left|200x146px|Stronghold ArtworkThe '''Strongholds''' are a game feature introduced in March 2019 which offer tribes the ability to build up a shar...)
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
[[File:Stronghold_Artwork.png|link=|left|200x146px|Stronghold Artwork]]The '''Strongholds''' are a game feature introduced in March 2019 which offer tribes the ability to build up a shared stronghold, which provides several benefits, most importantly allowing to launch larger attacks. Building up strongholds is a costly endeavor and requires the whole tribe to contribute resources. While every tribe member can contribute to the stronghold only barons and dukes can administrate it. Attacking or even destroying a stronghold will give rewards to the attacking tribe.
[[File:Stronghold_Artwork.png|link=|left|200x146px|Stronghold Artwork]]
'' 'Strongholds' '' er en spillfunksjon introdusert i mars 2019, som tilbyr stammene muligheten til å bygge opp et felles stronghold, som gir flere fordeler, viktigst er at det gjør det mulig å lansere større anrgep. Å bygge opp festninger er en kostbar innsats og krever at hele stammen skal bidra med ressurser. Mens hvert stammedlem kan bidra til festningen, kan bare baroner og hertugene administrere det. Å angripe eller ødelegge et stronghold vil gi belønning til den angripende stammen.






= Building a Stronghold =
= Bygge et stronghold =


Dukes can use the Stronghold screen to set up the construction site on a grass tile. The construction site is established instantly and visible on the map. In this state the stronghold doesn't have any function, but it needs resources. All tribe members can send resources from their villages to the stronghold to help construct it. Resources can only be sent to a stronghold but '''not''' sent back from it.
Dukes kan bruke Stronghold-skjermen til å sette opp byggeplassen på en gressflise. Byggeplassen er opprettet umiddelbart og synlig på kartet. I denne tilstanden har festningen ingen funksjon, men den trenger ressurser. Alle stamme medlemmer kan sende ressurser fra sine landsbyer til festningen for å bidra til å konstruere den. Ressurser kan bare sendes til et stronhold, men '' 'ikke' '' sendes tilbake fra det.


If the necessary resources are not delivered in time the construction site will disappear from the map and all send resources are lost. The time until which a construction site needs to be completed is 72 hours on a world with a speed of "1" (36 hours on a world with speed "2" accordingly). Any attacks arriving at a construction site will automatically turn into a visit and return to the village the attack came from.
Hvis de nødvendige ressursene ikke leveres i tide, vil byggeplassen forsvinne fra kartet og alle sendingsressurser går tapt. Tiden til hvilken et byggeplass må fylles ut er 72 timer på en verden med en hastighet på "1" (36 timer på en verden med hastighet "2" tilsvarende). Eventuelle angrep som kommer til en byggeplass vil automatisk bli til et besøk og komme tilbake til landsbyen angrepet kom fra.




= Upgrading a Stronghold =
= Oppgradere et stronghold =


Once the stronghold has reached level 1 it is ready to be used. But to make it even stronger it can be upgraded to a total of 10 levels. These upgrades require resources (just like constructing the stronghold) but these upgrades can be done at any time and don't need to be finished within a specific timeframe. Once an upgrade is finished all buildings in the stronghold are set to the new levels (see below). The same applies if the level of a stronghold is reduced. The upgrade/build costs for each new level are connected to the amount of villages the tribe owns.
Når strongholdet har nådd nivå 1, er den klar til bruk. Men for å gjøre det enda sterkere kan det oppgraderes til totalt 10 nivåer. Disse oppgraderingene krever ressurser (akkurat som å bygge stronholdet i utgangspunktet), men disse oppgraderingene kan gjøres når som helst og trenger ikke å være ferdig innen en bestemt tidsramme. Når en oppgradering er ferdig, er alle bygninger i festningen satt til de nye nivåene (se nedenfor). Det samme gjelder hvis nivået på et høyborg er redusert. Oppgraderings- / byggekostnadene for hvert nytt nivå er knyttet til hvor mange landsbyer stammen eier.


The buildings inside a stronghold depend on the level of the stronghold. Except of the wall and the headquarters they cannot be damaged and only the wall can be repaired. Strongholds always have a "first church", even when churches are disabled on the world. But this church does '''not''' provide a radius and only counts for the stronghold itself.
Bygningene inne i et stronghold er avhengig av nivået på stronholdet i seg selv. Bortsett fra veggen og hovedkvarteret kan de ikke bli skadet, og bare veggen kan repareres. Stronghold har alltid en "første kirke", selv når kirker er deaktivert på verden. Men denne kirken gir '' 'ikke' '' en radius og gjelder bare for festningen selv.


{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
!colspan="10"|'''Stronghold Buildings'''
!colspan="10"|'''Stronghold Bygninger'''
|-
|-
!colspan="1"|'''Icon'''
!colspan="1"|'''Icon'''
|'''Level'''
|'''Level'''
|'''HQ'''
|'''Hovedkvarter'''
|'''Wall'''
|'''Mur'''
|'''Barracks'''
|'''Brakke'''
|'''Stable'''
|'''Stall'''
|'''Workshop'''
|'''Verksted'''
|'''Rally Point'''
|'''Samlingssted'''
|'''Smithy'''
|'''Smed'''
|'''Church'''
|'''Kirke'''
|-
|-
|[[File:Stronghold_0.png|link=|120x86px|Stronghold Construction Site]]
|[[File:Stronghold_0.png|link=|120x86px|Stronghold Construction Site]]
Linje 149: Linje 150:




= Stronghold Benefits =
= Fordeler =


Strongholds have the following, permanent benefits:
Stronghold har følgende permanente fordeler:
*Significantly more farm space then normal villages.
* Betraktelig mer gårdsplass enn normale landsbyer.
*Much larger warehouse capacity. These resources can potentially be looted if the world settings allow for it.
* Mye større lagerkapasitet. Disse ressursene kan potensielt bli plukket hvis verdensinnstillingene tillater det.
*A 100% boost to unit recruitment times, compared to normal villages.
* En 100% økning i rekrutteringstider i forhold til normale landsbyer.
*Each level of a stronghold increases the duration of the Tribe Skills by 10%, up to a total of 100%.
* Hvert nivå av et stronghold øker varigheten av stamkunnskapene med 10%, opp til totalt 100%


Reducing the level of an enemy stronghold will reward the tribe with:
Redusere nivået av en fiendens stronghold vil belønne stammen med:
*Free coins for every tribe member. The amount of coins depends on the amount of villages the enemy tribe has and the level of the stronghold that was attacked.
* Gratis mynter for hvert stammedlem. Mengden mynter avhenger av hvor mange landsbyer fiendens stamme har og nivået på festningen som ble angrepet.
*An additional, temporary +100% recruitment speed boost when an enemy stronghold is reduced by one or more levels.
* En ekstra, midlertidig + 100% rekrutteringshastighetsforhøyelse når et fiendens av fiendens stronhold er redusert med ett eller flere nivåer.




= Attacking a Stronghold =
 
= Angripe et stronghold =
Attacks on stronghold work mostly like attacks on normal villages but there are three important differences:
Attacks on stronghold work mostly like attacks on normal villages but there are three important differences:
*When attacking a stronghold only the walls and HQ can be targeted by siege equipment.  
*When attacking a stronghold only the walls and HQ can be targeted by siege equipment.  
Linje 169: Linje 171:




'''Valor'''


Attacks from or to a stronghold use valor, which works similar to the "morale" system, even if the world configuration does not use this setting. The Valor calculation affects the attacker's strength and is calculated when a command is sent from or to a stronghold. It is calculated based on the tribe/player points. Leaving or joining a tribe does '''not''' have an affect on Valor. The impact of Valor has a minimum value of 20% and a maximum value of 150%.
 
Angrep på et stronghold virker mest som angrep på vanlige landsbyer, men det er tre viktige forskjeller:
* Når du angriper et stronghold, kan murene og Hovedkvaret bli angrepet av erobrings utstyr.
* Strongholds kan bare bli ødelagt (se nedenfor), '' 'ikke' '' erobret. Når et høyborg når nivå 0 blir det en byggeplass igjen. Hvis ressursene for å bygge det opp igjen ikke blir levert i tide, vil det bli fjernet fra kartet.
* Strongholds bruker et nytt system kalt "Tapperhet".
 
'''Tapperhet'''
 
Angrep fra eller til en høyborg bruker verdier, som fungerer i likhet med "moral" -systemet, selv om verdenskonfigurasjonen ikke bruker denne innstillingen. Tapperhetberegningen påvirker angriperens styrke og beregnes når en kommando blir sendt fra eller til et stronghold. Det beregnes ut fra stammen / spillerpoengene. Å forlate eller bli med i stammen har ikke '' '' '' 'innflytelse på tapperhet. Virkningen av tapperhet har en minimumsverdi på 20% og en maksimumsverdi på 150%.




'''Repairing Walls'''  
'''Reparere mur'''  


A stronghold's wall work just like the walls in any other village, but dukes and barons can only repair, not construct them. Walls can only be repaired up to the max level of the current stronghold level.
En stronghold sin mur funker akkurat som muren i en annen landsby, men hertuger og baroner kan bare reparere, ikke bygge dem. Veggene kan bare repareres opp til det maksimale nivået av nåværende festningsnivå.




'''Reducing the Stronghold Level'''  
'''Redusere stronghold nivået'''  


Attacking the HQ can lead to the stronghold level being reduced as they are directly connected. To determine the stronghold level the HQ has to be exactly the value for this level (rounded down). For example: If a stronghold level 8 (HQ level 24) is attacked and the HQ level is reduced to level 23, the stronghold level will be reduced to 7 and therefore the HQ level to 21. Thus the HQ can be reduced by 3 levels per attack but the stronghold level only by 1.
Angrep på hovedkvarteret kan lede til at stronholdet sitt nivå blir redusert. For å bestemme stronghold nivået, så må hovedkvarteret være på denne verdien (rundet ned). For eksempel: Hvis et stronghold nivå 8 (hovedkvarter nivå 24) så vil hovedkvarteret bli redusert til nivå 23, og stronholdet til nivå 7, og dermed vil hovedkvartet gå videre ned til nivå 21. Derfor kan hovedkvarteret bli redusert med 3 nivåer per angrep, men stronholdet kun 1.

Siste sideversjon per 5. mar. 2019 kl. 23:14

Stronghold Artwork

'Strongholds' er en spillfunksjon introdusert i mars 2019, som tilbyr stammene muligheten til å bygge opp et felles stronghold, som gir flere fordeler, viktigst er at det gjør det mulig å lansere større anrgep. Å bygge opp festninger er en kostbar innsats og krever at hele stammen skal bidra med ressurser. Mens hvert stammedlem kan bidra til festningen, kan bare baroner og hertugene administrere det. Å angripe eller ødelegge et stronghold vil gi belønning til den angripende stammen.


Bygge et stronghold

Dukes kan bruke Stronghold-skjermen til å sette opp byggeplassen på en gressflise. Byggeplassen er opprettet umiddelbart og synlig på kartet. I denne tilstanden har festningen ingen funksjon, men den trenger ressurser. Alle stamme medlemmer kan sende ressurser fra sine landsbyer til festningen for å bidra til å konstruere den. Ressurser kan bare sendes til et stronhold, men 'ikke' sendes tilbake fra det.

Hvis de nødvendige ressursene ikke leveres i tide, vil byggeplassen forsvinne fra kartet og alle sendingsressurser går tapt. Tiden til hvilken et byggeplass må fylles ut er 72 timer på en verden med en hastighet på "1" (36 timer på en verden med hastighet "2" tilsvarende). Eventuelle angrep som kommer til en byggeplass vil automatisk bli til et besøk og komme tilbake til landsbyen angrepet kom fra.


Oppgradere et stronghold

Når strongholdet har nådd nivå 1, er den klar til bruk. Men for å gjøre det enda sterkere kan det oppgraderes til totalt 10 nivåer. Disse oppgraderingene krever ressurser (akkurat som å bygge stronholdet i utgangspunktet), men disse oppgraderingene kan gjøres når som helst og trenger ikke å være ferdig innen en bestemt tidsramme. Når en oppgradering er ferdig, er alle bygninger i festningen satt til de nye nivåene (se nedenfor). Det samme gjelder hvis nivået på et høyborg er redusert. Oppgraderings- / byggekostnadene for hvert nytt nivå er knyttet til hvor mange landsbyer stammen eier.

Bygningene inne i et stronghold er avhengig av nivået på stronholdet i seg selv. Bortsett fra veggen og hovedkvarteret kan de ikke bli skadet, og bare veggen kan repareres. Stronghold har alltid en "første kirke", selv når kirker er deaktivert på verden. Men denne kirken gir 'ikke' en radius og gjelder bare for festningen selv.

Stronghold Bygninger
Icon Level Hovedkvarter Mur Brakke Stall Verksted Samlingssted Smed Kirke
Stronghold Construction Site 0 1 0 0 0 0 1 0 0
Stronghold Level 1+2 1 3 2 2 2 1 15 1
2 6 4 4 4 2


Stronghold Level 3+4 3 9 6 6 6 3


4 12 8 8 8 4


Stronghold Level 5+6 5 15 10 10 10 5


6 18 12 12 12 7


Stronghold Level 7+8 7 21 14 14 14 9


8 24 16 18 16 11


Stronghold Level 9+10 9 27 18 22 18 13


10 30 20 25 20 15



Fordeler

Stronghold har følgende permanente fordeler:

  • Betraktelig mer gårdsplass enn normale landsbyer.
  • Mye større lagerkapasitet. Disse ressursene kan potensielt bli plukket hvis verdensinnstillingene tillater det.
  • En 100% økning i rekrutteringstider i forhold til normale landsbyer.
  • Hvert nivå av et stronghold øker varigheten av stamkunnskapene med 10%, opp til totalt 100%

Redusere nivået av en fiendens stronghold vil belønne stammen med:

  • Gratis mynter for hvert stammedlem. Mengden mynter avhenger av hvor mange landsbyer fiendens stamme har og nivået på festningen som ble angrepet.
  • En ekstra, midlertidig + 100% rekrutteringshastighetsforhøyelse når et fiendens av fiendens stronhold er redusert med ett eller flere nivåer.


Angripe et stronghold

Attacks on stronghold work mostly like attacks on normal villages but there are three important differences:

  • When attacking a stronghold only the walls and HQ can be targeted by siege equipment.
  • Strongholds can only be destroyed (see below), not conquered. When a stronghold reaches level 0 it becomes a construction site again. If the resources to build it up again are not provided in time it will be removed from the map.
  • Strongholds use a new system called "Valor".



Angrep på et stronghold virker mest som angrep på vanlige landsbyer, men det er tre viktige forskjeller:

  • Når du angriper et stronghold, kan murene og Hovedkvaret bli angrepet av erobrings utstyr.
  • Strongholds kan bare bli ødelagt (se nedenfor), 'ikke' erobret. Når et høyborg når nivå 0 blir det en byggeplass igjen. Hvis ressursene for å bygge det opp igjen ikke blir levert i tide, vil det bli fjernet fra kartet.
  • Strongholds bruker et nytt system kalt "Tapperhet".

Tapperhet

Angrep fra eller til en høyborg bruker verdier, som fungerer i likhet med "moral" -systemet, selv om verdenskonfigurasjonen ikke bruker denne innstillingen. Tapperhetberegningen påvirker angriperens styrke og beregnes når en kommando blir sendt fra eller til et stronghold. Det beregnes ut fra stammen / spillerpoengene. Å forlate eller bli med i stammen har ikke 'innflytelse på tapperhet. Virkningen av tapperhet har en minimumsverdi på 20% og en maksimumsverdi på 150%.


Reparere mur

En stronghold sin mur funker akkurat som muren i en annen landsby, men hertuger og baroner kan bare reparere, ikke bygge dem. Veggene kan bare repareres opp til det maksimale nivået av nåværende festningsnivå.


Redusere stronghold nivået

Angrep på hovedkvarteret kan lede til at stronholdet sitt nivå blir redusert. For å bestemme stronghold nivået, så må hovedkvarteret være på denne verdien (rundet ned). For eksempel: Hvis et stronghold nivå 8 (hovedkvarter nivå 24) så vil hovedkvarteret bli redusert til nivå 23, og stronholdet til nivå 7, og dermed vil hovedkvartet gå videre ned til nivå 21. Derfor kan hovedkvarteret bli redusert med 3 nivåer per angrep, men stronholdet kun 1.