Vinnerkrav
Avslutning av verden
Det kan være flere faktorer som avgjør hvordan og når en verden avsluttes. Vinnerkravene kan ha store forskjeller og svinge veldig, derfor anbefaler vi deg og alltid være kjent med hvilke vinner krav som gjelder for den verden du spiller på. Det finnes tre forskjellige vinnerkrav som er lagt til i selve systemet, men det er selvfølgelig mulig å bruke andre vinnerkrav utenom dette - dette er det stort sett TribalWars teamet som i så fall står for. De tre forskjellige er: Skatter, dominanse og poeng/landsby krav.
På noen verdener, og da gjerne litt eldre verdener finnes det ingen automatiske vinnerkrav da dette kom en stund etterpå. På disse verdene er det nødvendig å finne på andre løsninger for at verden skal avsluttes. vennligst sjekk ut individuell informasjon om de forskjellige verdene dersom du lurer på hva vinnerkravene er.
Skatter
Såå... du har nå spilt en stund, bygd opp byen din, adlet dine fiender, blitt med i en stamme og plager alle småspillere rundt omkring. Hva kan du da gjøre? Etter en viss tid vil "Skatter" dukke opp i gråbyer/barbarlandsbyer rundt om på hele kartet. Disse skattene er oppfinnelser og oppdage3lser som vil lede din verden til en ny æra. De er også hovedobjekter til den verden: En stamme som klarer å få tak i et fullt sett med skatter, og holder de over en viss periode vil vinne den verden.
Kontrollere en skatt
Du får kontroll over skatten når du erobrer landsbyen som holder på skatten (vil vises på kartet med et flagg) eller så vil den bli flyttet til en av dine landsbyer. I motsetning til tropper vil en skatt kun kunne flyttes en lite antall felt om gangen. Etter å ha blitt flyttet på, må skatten hvile i en av de landsbyene for en langvarig periode - dette er noe som kan tilpasses i innstillingene. Når du gir ordre om å flytte på skatten, vil du miste kontroll over den - du kan ikke kansellere flyttingen eller få den tilbake (med mindre den blir flyttet tilbake til deg), så vær forsiktig med hvem du stoler på.
Skattens spredning
Når verden har eksistert en viss periode, vil skatter begynne å dukke opp i gråbyer rundt om på kartet. I de fleste tilfeller vil skatter velge områder hvor det er muligheter for konflikt - det vil si der det gjerne er to-tre stammer i et område.
Det er i alt 12 forskjellige skatter!
Etter at skattene har vært på verden en stund, vil kopier begynne å dukke opp. Disse er like mye verdt som originalene! Etter hvert vil skattene spre seg mer og mer, og det blir vanskeligere og vanskeligere å være alene om og ha skattene.
Vinne verden
For å vinne en verden er stammen din nødt til å være eier av et sett med skatter (12 forskjellige). Det er ikke nødvendig å eie absolutt alle skattene på kartet, men stammen er som sagt nødt til å ha en av hver. Etter at en stamme har fått samlet det de trenger, vil en nedtelling starte og den sier noe om hvor lenge en er nødt til å holde på skattene før de faktisk vinner.
Mister en stamme en skatt i mellomtiden, vil nedtellingen stoppe og en er nødt til å starte helt på nytt igjen når en igjen får kontroll på alle skattene.
Etter at en verden er vunnet vil fred automatisk bli slått på, og verden vil etter hvert bli avsluttet.
Dominanse
Etter hvert som uker og måneder flyver forbi, vil du kanskje legg merke til at stammen din sakte brer seg utover kartet og får et sterkere hold på verden. Hvis verden du spiller på da i tillegg har dominanse som vinnerkrav, vil det kanskje også kunne bety at dere er nære med å vinne. Så snart en stamme oppnår en viss dominanse (varierer avhengig av hva som ble satt i innstillingene), så vil en advarsel bli sendt ut til alle spillerne som da vil informere alle om at en stamme er nær med å vinne verden.
Når dette skjer så er det en kamp for den største stammen til å kjempe om de siste % de trenger, og de andre sin oppgave å stoppe de.
Hva er dominanse?
Dominanse er en kalkulert % av spillereide byer som tilhører en stamme. La oss si at en verden har 50.000 spillerbyer, og en stamme ier 25.000 av de - det vil da si at den stammen eier 50% av spillerbyene på den verden.
Krav for å vinne
For at en verden skal kunne vinne en verden, er begge kravene nødt til å være innfridd (mer nøyaktige krav er avhengig av innstillinger)
- Verden har oppnådd en viss levetid (alder)
- En stamme er nødt til å ha oppnådd påkrevd dominanse
Vinne verden
En advarsel blir sendt ut til alle spillerne når vinnerkravene snart blir oppnådd. Så snart kravene har blitt møtt, vil det sendes ut en rapport til spillerne som forteller at endgame har startet og en kort tid etterpå vil fredsinnstillinger aktiveres. Stammen som klarte å oppnå påkrevd dominanse har da vunnet verden.
Byer/poengkrav
Dette vinnerkravet kan handle om enten en stamme eller spiller, det kommer egentlig helt på innstillingene til verden. Dette alternativet ser vi for det meste på speed (verdener med veldig høy hastighet), og er ikke så mye brukt på vanlige verdener. I begge tilfeller er en stamme/spiller nødt til å oppnå minimumskravet for byer eller poeng for å kunne vinne. Når det er gjort er de nødt til å holde på det en viss periode! Skulle en stamme/spiller miste poeng/byer vil nedtellingen stoppe opp og en er nødt til å starte på nytt igjen.
Krav for å vinne
For at en verden skal kunne vinne en verden, er begge kravene nødt til å være innfridd (mer nøyaktige krav er avhengig av innstillinger)
- En spiller/stamme er nødt til å ha fått minimumsgrensen for poeng
- En spiller/stamme er nødt til å ha fått minimumsgrensen for byer
- En spiller/stamme er nødt til å holde på de kravene over for en gitt tidsperiode
Vinne verden
En advarsel blir sendt ut til alle spillere når en stamme eller spiller oppfyller alle kravene. På dette punktet vil resten av verden ha en spesifikk tidsfrist på seg til å ødelegge en mulig seier for den stammen/spilleren. Dersom ingenting skjer, og stammen/spilleren klarer å holde på byene/poengene over den perioden vil verden til slutt ha være vunnet.
Den store beleiringen
Den store beleiringen er et nytt format for sluttspill som introduseres med verden 38, som åpner dørene onsdag 22. august 2018. Konseptet gligner på et "King of the Hill"-type sluttspill, hvor det fra verdensstart er en stor by i midten av kartet med forskjellige landsbyer spillere kan erobre. Disse er vanskelige å forsvare, og man må kontrollere et bestemt antall av disse landsbyene for å vinne.
For å lese mer om dette sluttspillet, finnes det en egen side her som går mer i detalj.
Endringer ved end-game
Ved end-game kan det hende at enkelte innstillinger endres. Dette inkluderer f.eks. moral, reisedistanse for adelsmenn og priser for gullmynter.